Thursday 6 March 2014



Zulhaidah Suboh
PERHIMPUNAN BANTAHAN TYT NEGERI SARAWAK???

Tepat jam 9.00 pagi, sekumpulan penyokong Pakatan Pembangkang terutama PKR telah mengadakan perhimpunan aman di hadapan Mahkamah Lama Kuching, berdepan Kuching Waterfront bagi tujuan membantah pelantikan Pehin Sri Abdul Taib Mahmud sebagi TYT Negeri Sarawak yang baharu.

Lebih ‘mengejutkan’ tetamu VIP yang akan hadir ialah Timbalan AMK Sarawak merangkap Setiausaha PKR Miri, Zulhaidah Suboh.

Perserta himpunan itu dikehendaki memakai baju t-shirt berwarna hitam dan akan mengibarkan bendera separuh tiang.

Menurut mesej yang diterima, himpunan itu dianjurkan oleh Institut Penyelidikan Borneo Malaysia (BRIMAS). Bagaimanapun, Pengarah Eksekutif BRIMAS, Mark Bujang organisasi itu bukan penganjur seperti yang didakwa.

Diketahui BRIMAS sering terlibat dalam perhimpunan yang melibatkan pemimpin Pakatan Pembangkang Sarawak.

Himpunan itu bukan yang pertama bahkan sudah banyak kali PKR mahupun DAP mengadakan pelbagai macam bentuk tindakan bagi menghalang pelantikan Pehin Sri Abdul Taib Mahmud sebagai TYT Negeri Sarawak.

Tetapi pada hakikatnya pelantikan Pehin Sri Abdul Taib Mahmud sebagai TYT Negeri Sarawak dibuat berasaskan prosedur dan ketetapan seperti mana yang dinyatakan dalam Perlembagaan.

Bantahan yang dikemukakan itu hanya ‘suara’ minoriti yang terdiri dari golongan orang yang kecewa berbanding suara majoriti yang bersetuju melantik Pehin Sri Abdul Taib Mahmud sebagai TYT Negeri Sarawak.

Sumber dipetik daripada - Utusan Borneo







No comments:

Post a Comment